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»ALCHYMIA DIGITALIS«

Alchymia Digitalis

__Im Sommer 2018 war Additive Addicted eingeladen die vom Internationalen Design Zentrum Berlin (IDZ Berlin) und vom Kunstgewerbemuseum Berlin initiierte Ausstellungsreihe DesignViews zu bespielen. Unter dem Titel »Alchymia Digitalis« entstand dafür u.a. die Serie AL-D, deren Artefakte sich direkt auf die im Museum gezeigten Objekte der barocken Wunderkammern beziehen.
Anfang des 18. Jahrhunderts wurde an den europäischen Höfen intensiv nach der noch unbekannten Rezeptur für Porzellan geforscht und die Suche nach dem ‘weißen Gold’ stimulierte eine angewandte naturwissenschaftliche Forschung, in der der Instrumente- und Maschinenbau wie auch chemisch-physikalisches Wissen auf völlig neue Weise verknüpft wurden.
Im Sinne einer digitalen Alchemie – einer Alchymia digitalis – begegnen sich in den Artefakten der Serie AL-D die noch ungeahnten Qualitäten digitaler, algorithmisch-basierter Entwurfswerkzeuge mit dem taktilen und komplexen Eigenschaften des Materials Porzellan.
So wachsen zarte Wände zu ringartigen, zentimeterdicken Strukturen, die geordnete Schichtung reorganisiert sich plötzlich in lose Schlaufen, die einem textilem Faserstrang ähnlich locker fallen. An den statischen Grenzen des Materials entstehen so komplexe Gefüge, die mit konventionellen keramischen Fertigungstechniken nicht zu bewerkstelligen sind.

 

__In summer 2018 Additive Addicted was invited to take over the pop-up exhibition series Design Views Vol. VII. which was initiated by the International Design Center Berlin (IDZ Berlin) and the Museum of Decorative Arts Berlin. Surrounded by stunning alchemistic objects of the Baroque era the contribution – called »Alchymia Digitalis« – focuses on the qualities of digital manufacturing in combination with porcelain. With the aim to add a new digital facets to that thousand-years-old and complex material, to extend its manifold appearances and to feel out the aesthetic qualities of both – the digital and the material perspective. The artefacts of the Series AL-D directly refers to the objects of the baroque chambers of curiosity being shown in the shown in the museum – they try to open a dialogue between the history of porcelain and porcelain making. At the beginning of the 18th century an intense research was carried out at the European court into the still unknown recipe for porcelain. That intense search for the ‘white gold’ stimulated the efforts in the realm of applied science in which instrument and mechanical engineering as well as chemical-physical knowledge were combined in completely new ways. In the sense of a digital alchemy – an Alchymia digitalis – the artefacts of the AL-D series are trying to unify yet unimagined qualities of the digital and algorithmically-based tools with the tactile and complex features of the porcelain. Thus thin walls are growing into ring-like domains with centimetres of thickness; the strict layer-wise order suddenly reorganise into loosely loops that falls as textile fibres and every time the emerging shapes challenging the material’s static rules and remain non-producible with conventional techniques.